III edycja: O autonomię duchową kobiet
(mężczyzn nie wykluczając)
Pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu jest Bogdan Białek.
Organizatorem Stowarzyszenie im. Jana Karskiego przy współpracy z Domem
Spotkań z Historią w Warszawie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
Projekt realizowany dzięki wsparciu Fundacji im. Róży Luksemburg.
Program
10 listopada (piątek)
Instytut Kultury Spotkania i Dialogu, ul. Planty 7
godz. 17.30 Otwarcie festiwalu
Wykład Anny Dodziuk:
Moja duchowość: daleka od religijności, żydowska, kobieca…
godz. 19.00
Spotkanie z Mają Komorowską:
Róbmy to, co jest możliwe.
Rozmowę poprowadzi Maja Jaszewska.
11 listopada (sobota)
Instytut Kultury Spotkania i Dialogu, ul. Planty 7
godz. 15.15-16.45
Warsztat „Ukryta lampa – historia przebudzonej kobiety”.
Prowadzenie Małgorzata Myoju Sieradzka
godz. 18.00- 20.00
Warsztat „Kochać się mądrze – dlaczego miłość nie wystarczy? (z
perspektywy CFT – terapii skoncentrowanej na współczuciu)”
Prowadzenie: dr Julia E. Wahl i Agnieszka Wołyńska
12 listopada (niedziela)
Instytut Kultury Spotkania i Dialogu, ul. Planty 7
godz. 8.30-11.00
Warsztat „Karmienie swoich demonów, czyli jak odnaleźć wewnętrzne źródło mocy i mądrości”, część pierwsza
Prowadzenie: Elżbieta Smoleńska
godz. 12.00-15.00
Warsztat „Karmienie swoich demonów, czyli jak odnaleźć wewnętrzne źródło mocy i mądrości”, część druga
Prowadzenie: Elżbieta Smoleńska
godz. 16.00
Kino Moskwa, mała sala „Studyjna” (ul. Staszica 5)
Projekcja filmu pt. „Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela” (1975), reż. Chantal Akerman, dramat, (Belgia, Francja),
Arcydzieło światowego kina, najbardziej znany film Chantal Akerman. Jeanne Dielman to uwięziona w kieracie domowej rutyny samotna matka, okazyjnie dorabiająca pracą seksualną, chowająca zdobyte w ten sposób pieniądze w wazie na zupę. Przedmioty codziennego użytku, podobnie jak banalne czynności, odgrywają tu kluczową rolę.
Wstęp wolny. Obowiązują wejściówki do odebrania w kasie Kina.
13 listopada (poniedziałek)
godz. 17.30
Kino Moskwa, mała sala „Studyjna” (ul. Staszica 5)
Projekcja filmu „Siostrzeństwo świętej sauny” reż.| Anna Hints , dokument, (Estonia, Francja, Islandia)
W bujnym, zielonym lesie w południowej Estonii grupa kobiet zbiera się w tradycyjnej saunie, żeby dzielić się ze sobą sekretami i przemyślenia oraz czerpać z siły swojej wspólnoty Siostrzeństwo świętej sauny przepełnia autentyczne piękno, które nie jest związane z idealnym ciałem, ale wypływa z humoru, mądrości i samoświadomości. Realizowany przez osiem lat film ukazuje też tradycyjną estońską saunę dymną wpisaną na Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. Oryginalna ścieżka dźwiękowa to wynik współpracy islandzkiego kompozytora Eðvarða Egilssona i eksperymentalnego folkowego trio Eeter. Festiwal Millennium Docs Against Gravity
Wstęp wolny. Obowiązują wejściówki do odebrania w kasie Kina.
14 listopada (wtorek)
godz. 19.30
Teatr im. Stefana Żeromskiego. Tymczasowa siedziba Teatru – ul. Ściegiennego 2
„W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej” monodram w wykonaniu Agnieszki Przepiórskiej.
Spektakl został wyprodukowany przez warszawski Dom Spotkań z Historią
Matka cierpiąca. Działaczka społeczna. Poetka. Kolorowy ptak. Kobieta walcząca z systemem i narzuconymi normami społecznymi. Matka, w której mieszkaniu nie było stołu. Matka zamordowanego przez funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej Grzegorza Przemyka.
Milicjanci zeznali, że krzyczał. Nieprawda. On nigdy nie krzyczał. Bo ja nigdy nie krzyczałam,
nie umiałam. U nas się nie krzyczało w domu.
Barbara Sadowska urodziła się w 1940 roku w Paryżu. Po wojnie przyjechała do Polski i zamieszkała w Sopocie. Następnie przeniosła się do Warszawy. Skończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych, a w 1957 debiutowała jako poetka opublikowanym w tygodniku „Nowa Kultura” wierszem Matka. Sześć lat później wyszła za mąż za Leopolda Przemyka. W maju 1964 urodziła syna, Grzegorza. Na początku lat siedemdziesiątych Barbara zaczęła działać w opozycji antykomunistycznej. Z tego powodu została kilkakrotnie aresztowana przez Służbę Bezpieczeństwa, a wiosną 1983 roku milicjanci pobili ją w komitecie pomocy internowanym, który mieścił się przy kościele św. Marcina w Warszawie. Niedługo później Grzegorz świętując z przyjaciółmi zdaną maturę, został zatrzymany przez milicję i brutalnie pobity przez funkcjonariuszy z komisariatu przy ul. Jezuickiej. W wyniku ciężkich urazów jamy brzusznej zmarł w szpitalu – 3 dni przed dziewiętnastymi urodzinami. Obudźcie się. Wstańcie. Mi pękło serce, dlatego jeszcze trochę poleżę.
Tytułowy maj, ulubiony miesiąc Barbary Sadowskiej, stał się miesiącem narodzin i śmierci jej syna. Właśnie w tym czasie obserwujemy matkę portretowaną przez Agnieszkę Przepiórską. Przygotowuje się do pogrzebu ukochanego dziecka. Targają nią emocje i wspomnienia. To
nie tylko opowieść o śmierci, żałobie i pożegnaniu, to też historia życia Sadowskiej przywracająca jej podmiotowość. Zdaniem aktorki, niezwykle ważnym aspektem tej opowieści jest jej postawa po śmierci syna, gdy nieugięta staje do walki z całym sądowym mechanizmem (nie)sprawiedliwości.
A teraz? Gdzie jest wasza odwaga? No, spójrzcie mi w oczy! Żaden adwokat, żaden prokurator was przede mną nie obroni.
Agnieszka Przepiórska o swojej pracy mówi: „Teatr to dla mnie opowieść. Dzielenie się historią, wymiana emocji i energii. Często lot w kosmos, rzadko przykry obowiązek”. Aktorka tworzy od 10 lat teatr biograficzny. Zaczęła od opowieści o emancypacji wdowy smoleńskiej, poprzez autobiograficzną opowieść o dorastaniu bez ojca i historii byłej korespondentki wojennej. Trzy ostatnie monodramy poświęciła historiom polskiej poetki żydowskiego pochodzenia Zuzanny Ginczanki, naukowczyni i popularyzatorki nauki Simony Kossak oraz działaczki społecznej i opozycjonistki PRL Anny Walentynowicz.
Autorem tekstów do wszystkich biograficznych monodramów w repertuarze Agnieszki Przepiórskiej jest Piotr Rowicki. Przepiórska na stałe współpracuje również z Anną Gryszkówną, aktorką Teatru Narodowego i reżyserką, która odpowiada za poprzednie trzy monodramy oraz najnowszy, o Barbarze Sadowskiej. Muzykę do spektaklu skomponował Michał Lamża, a jego producentką jest Agata Kucharska.
Wstęp wolny. Obowiązują wejściówki do odebrania w kasie Teatru.
Zapisy
Goście
Maja Komorowska – aktorka teatralna i filmowa.
Po ukończeniu studiów przez rok występowała w krakowskim Teatrze Lalki i Maski „Groteska”. W latach 1961-68 należała do prowadzonego przez Jerzego Grotowskiego Teatru 13 Rzędów w Opolu, następnie do Teatru Laboratorium we Wrocławiu. Z kolei występowała w teatrach wrocławskich: Współczesnym (1968-70) i Polskim (1970-72), a od 1972 w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim rolom filmowym, zwłaszcza w obrazach Krzysztofa Zanussiego mi.in. Życie rodzinne, Bilans kwartalny, Spirala, Kontrakt, Cwał) i Andrzeja Wajdy (Wesele, Panny z Wilka). Cieszy się wielkim autorytetem jako pedagog, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
Maja Jaszewska – dziennikarka, poetka i pisarka.
Współpracowniczka wielu czasopism, m. in. „Tygodnika Powszechny”, „W drodze”, „Więzi”, „Przeglądu Powszechnego”, Wysokich Obcasów”, „Polityki”. Autorka rozmowy z Adamem Ferencym Nie i Tak oraz tomu wierszy Talita kum
Julia Wahl
Jest psycholożką, trenerką uważności oraz współczucia, współtwórczynią Polskiego Towarzystwa Mindfulness, założycielką i dyrektorką The Mind Institute. Superwizowała się m. in. u prof. Christophera Germera (Harvard Medical School). Stworzyła program oparty na współczuciu (Compassion for Cancer) dla pacjentów onkologicznych i osób po chorobie nowotworowej (w ramach doktoratu na University of Derby). Opracowała sylabusy m. in. kursu on-line „Podejście uważności z Elementami Podejścia Współczucia” i jest ich kierownikiem merytorycznym.
Agnieszka Wołyńska
Psycholożka, socjolożka, pedagożka, trenerka biznesu, psychoterapeutka systemowy oraz CFT (Compassion Focused Therapy). Interesuje się i stosuje w obszarze psychoterapii indywidualnej i grupowej podejście systemowe, narracyjne oraz terapię skoncentrowaną na współczuciu (CFT – compassion focused therapy).”Przyczynianie się do rozwoju daje mi poczucie, że jestem użyteczny dla planety”.
Agata Hae In
Agata Hae In JDPSN jest mistrzynią Dharmy w Szkole Zen Kwan Um. Otrzymała inka (pozwolenie na nauczanie) od mistrza zen Joeng Hye w kwietniu 2023 roku. Przez 15 lat odbywała tradycyjny trening zen zamieszkując w świątyniach i ośrodkach w Polsce, USA i Korei, gdzie przyjęła monastyczne święcenia. Spędziła ponad 4 lata na milczących odosobnieniach. Obecnie jako świecka osoba prowadzi podcast “Jasny Umysł – Buddyzm, nauka, kultura”. Hae In JDPSN jest mgr filozofii oraz mgr psychologii. Pracuje w obszarze zdrowia psychicznego, gdzie zajmuje się m.in. duchowym bypassingiem, czyli duchowym oporem przed doświadczaniem życia i uczuć, psychofizycznym zjawiskiem utraty poczucia ja (stany dysocjacyjne) oraz wpływem ciała i oddechu na koncentrację i jasność umysłu.
Anna Dodziuk
Psychoterapeutka, superwizorka psychoterapii i treningu psychologicznego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany doradca rodzinny i specjalistka psychoterapii uzależnień. Kilkanaście lat pracowała w Poradni Przedmałżeńskiej i Rodzinnej TRR, a następnie ponad dwadzieścia lat w Instytucie Psychologii Zdrowia, gdzie zajmowała się głównie pracą psychoterapeutyczną z grupami trzeźwiejących alkoholików i członków ich rodzin. Prowadzi także grupy poświęcone m.in. pracy nad poczuciem własnej wartości, terapii małżeńskiej i rodzinnej, pozbywaniem się toksycznego wstydu, uwalnianiem się od traumatycznej przeszłości, wyzwalaniem się z różnych nałogów, stosunkiem do śmierci, żalem po stracie, towarzyszeniem osobom u schyłku życia. Ostatnio była ekspertem kampanii „Hospicjum to też życie”. Prowadzi liczne szkolenia m.in. z zakresu terapii małżeńskiej i rodzinnej, pracy z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi, pomagania rodzinom osieroconym, metod i technik psychoterapii. Jest autorką licznych artykułów popularnych, głównie w prasie kobiecej, m.in. w „Wysokich Obcasach”, i artykułów na temat pomagania oraz kilkunastu książek poświęconych rozwiązywaniu problemów trudnej codzienności, kłopotom małżeńskim i rodzinnym, różnym emocjom i problemom psychologicznym oraz seksualnym.
Małgorzata Myoju Sieradzka
Małgosia „Myoju” Sieradzka praktykuje medytację zen od ponad 20 lat. Przyjęła święcenia kapłańskie z rąk Roshiego Jakusho Kwonga spadobiercy Roshiego Shunryu Suzukiego w 2022 roku. Prowadzi projekt „Ukryta lampa” od stycznia 2021 roku, który polega na zgłębianiu historii przebudzenia kobiet. Posiada tytuł magistra filozofii. Pracuje w obszarze edukacji opartej na relacji. Jest w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego.
Elżbieta Smoleńska
Buddystka, tłumaczka literatury z zakresu rozwoju osobistego.