27-30 czerwca: Pokazy filmów o pogromie kieleckim

W dniach od 27 do 30 czerwca , na kilka dni przed 73. rocznicą pogromu kieleckiego, zapraszamy do obejrzenia najważniejszych filmów dotyczących pogromu. Najstarszy dokument, autorstwa Marcina Łozińskiego, został zrealizowany w 1986 roku, najmłodszy, nagrodzony wieloma nagrodami obraz „Przy Planty 7/9” miał swoją premierę w 2017 roku.

Czwartek 27.06 godz. 17.00

„Pogrom. Kielce: 4 lipca 1946”

1996, reż. Andrzej Miłosz, Piotr Weychert, czas trwania: 55 min. Film zrealizowany z okazji 50.tej rocznicy pogromu kieleckiego. Tragiczne wydarzenia z 4 lipca 1946 opowiedziane przez świadków i ofiary wydarzeń. 

Piątek 28.06 godz. 17.00

„Świadkowie”

1986, reż. Marcel Łoziński, czas trwania: 26 min. Film, zgodnie ze swoim tytułem, opiera się na wypowiedziach świadków zbrodni, której dokonano w Kielcach na mieszkańcach domu przy ul. Planty 7/9. Wypowiadają się nauczycielka, pielęgniarka, plastyk, inżynier, robotnik, fotograf, filolog, ksiądz…

„Henio”

1999, reż. Andrzej Miłosz, Piotr Weychert, czas trwania: 19 minut.  Henryk Błaszczyk, chłopiec ,którego rzekome porwanie było początkiem pogromu, milczał przez 50 lat. W 1996 roku, po wielu namowach pary twórców, zdecydował się opowiedzieć przed kamerą o tym, co pozostało mu w pamięci z tamtych wydarzeń.

Sobota 29.06 godz. 17.00

„Amnezja”

2015, reż. Jerzy Śladkowski, czas trwania: 19 minut.”Mój dziadek robił ten pogrom” – mówi Piotr Piwowarczyk, kielczanin, bohater filmu. „Amnezja” to dokument o psychicznym ciężarze bycia świadkiem mordu, a zarazem o wartości samego świadectwa.   

Niedziela 30.06 godz. 17.00

„Przy Planty 7/9”

2017, reż. Michał Jaskulski i Lawrence Loewinger, czas trwania: 1 godz. 26 min. Film opowiada o kieleckiej drodze do przywracania pamięci o pogromie z 4 lipca 1946 roku.  Pokazuje historię działań Bogdana Białka, które polegają na przebijaniu się przez teorie spiskowe dotyczące tych wydarzeń, wyparcie pogromu ze świadomości kielczan i utrwalane przez lata wzajemne stereotypy Polaków i Żydów. Zbliżenie między kielczanami a Żydami zaczyna się rodzić, lecz ma też swoją cenę.